Top
 
 
 
 
Contact
Storing?

5 tips voor een hybride werkomgeving

De COVID-19-pandemie heeft het leven van veel werkenden in Nederland veranderd: we gingen massaal thuiswerken en we zien daar nog steeds de voordelen van in. De kans is groot dat we na corona niet meer helemaal terugkeren naar hoe het was, maar overgaan op een combinatie van thuis- en op kantoor werken. Een hybride model met het beste van twee werelden. Hoe kunt u deze werkomgeving vormgeven en welke verandering zijn daarvoor nodig?

Tip 1. Thuiswerkdag of naar kantoor? Laat de werkzaamheden leidend zijn
Vaste thuiswerkdagen en kantoordagen? Het is slimmer om dit af te stemmen op de werkzaamheden. Thuiswerken leent zich bijvoorbeeld perfect voor individueel werk. Werk waarbij geen of zeer weinig overleg nodig is en waarbij de verhoogde concentratie van thuiswerken zorgt voor maximale output. Werk op kantoor daarentegen leent zich perfect voor projectmatig werk waarbij veel overleg tussen collega’s nodig is. Denk aan een brainstormsessie over een project waarbij veel en snel geschakeld moet worden tussen de betrokken projectleden. Door dit in een kantooromgeving te doen kan prettiger en sneller worden gewerkt en is de kwaliteit van het opgeleverde resultaat waarschijnlijk beter.

Tip 2: Gooi videocalls niet zo maar over boord
Voorheen was het mogelijk niet in u opgekomen om een klant via een videocall te adviseren. Na wat wennen, en hier en daar een upgrade in de internetverbinding, zijn we echter steeds handiger geworden in meetings op afstand. We zien ook hier de voordelen van in; afspraken kunnen veel gemakkelijker en op korte termijn worden ingepland omdat de reistijd is vervallen en het delen van een scherm biedt praktische mogelijkheden die een gesprek nog waardevoller maken. Profiteer als bedrijf van het feit dat videocalls massaal zijn omarmd en kijk ook bij het contact met klanten goed naar de taak die uitgevoerd moet worden. Soms blijft het prettiger of wenselijk om fysiek af te spreken. Beoordeel wanneer fysiek contact de meeste toegevoegde waarde heeft voor u en uw klant maar schroom niet om soms fysieke gesprekken te blijven vervangen voor een videocall. Zo werkt u efficient met de hoogste klanttevredenheid.

Tip 3: Houd de emotionele staat van collega’s goed in de gaten
Hybride werken vraagt wat van medewerkers. Ze moeten assertiever en zelfstandiger zijn. Sommige collega’s kunnen het vragen om hulp vanuit een thuiswerkplek als een drempel ervaren. Voor de ene medewerker voelt hybride werken als gemakkelijk, voor de ander betekent het een grote verandering die een emotionele impact kan hebben. Het is aan de werkgever of leidinggevenden hen hierbij te begeleiden en te faciliteren. Experimenteer bijvoorbeeld eens met een halve dag op kantoor en een halve dag thuis werken. Of plan een informeel overleg met een collega die wat moeilijker zijn draai kan vinden in de nieuwe manier van werken. Het gevoel van samenwerken blijft belangrijk, ook als een medewerker vrijwel altijd individueel werk uitvoert. Zorg dat ook deze collega zich betrokken blijft voelen bij het bedrijf. Laat de werkzaamheden leidend zijn in de keuze van werkplek, maar vergeet de emotionele kant niet.

Tip 4: Coachen in plaats van leiding geven
Anders werken vraagt ook om anders leiding geven. Leidinggevenden in een hybride organisatie krijgen een meer coachende rol. Leidinggevenden moeten een deel van de controle uit handen durven geven en vertrouwen op hun team. Door thuiswerken zijn medewerkers gewend aan meer eigen regie over de werkdag. Voorschrijven wat een medewerker exact wanneer moet doen is vaak niet wenselijk. Hoewel dit natuurlijk ook afhankelijk is van de volwassenheid van de collega en de ruimte binnen een planning. Wat coachende leidinggevenden met name doen: luisteren, faciliteren en zelfstandigheid en zelfredzaamheid stimuleren. Ook zorgen ze voor een gezonde werk-privébalans. Vitaliteit is het afgelopen jaar bij een hoop mensen hoger op de agenda beland. Iets waar je als leidinggevende en werkgever extra in kunt faciliteren. Coachend leiderschap kan op meerdere manieren; digitaal via bijvoorbeeld Teams, in 1-op-1-gesprekken op kantoor, maar zeker ook tijdens een wandelingetje in de buitenlucht. Want net als andere werkzaamheden kan een overleg op meerdere plekken uitgevoerd worden. Gebruik die vrijheid en ga eens met uw team het park in voor een overleg!

Tip 5: Maak van het kantoor een inspirerende ontmoetingsplek
Het kantoor anno 2021 wordt meer een ontmoetingsplek. Medewerkers blijven de behoefte houden om samen te komen en halen energie uit op kantoor werken. Het kantoor is bij uitstek de plek voor samenwerken en creatief denken. Waar minder individuele werkplekken zijn, maar bijvoorbeeld wel flexwerkplekken. Een kantoor waar mensen fysiek overleggen met collega’s, brainstormsessies houden, nieuwe collega’s inwerken, relaties uitnodigen en bijpraten bij de koffieautomaat. Omdat het kantoor een aangepaste functie krijgt, is het verstandig de ruimte op een andere manier in te richten. Denk aan flexwerkplekken, een uitnodigende brainstorm- en overlegruimte en comfortabele zitjes bij de koffieautomaat. Zo faciliteert u efficient en comfortabel werken, houdt u collega’s betrokken bij het bedrijf en profileert u zich als een werkgever waar medewerkers graag voor werken. Wat hiervoor nodig is? Ga het gesprek aan met collega’s over hun ervaringen in thuiswerken:

  • Wat heeft het ze gebracht?
  • Wat misten ze?
  • Wat hebben ze nodig om prettig te kunnen werken?

Hulp nodig bij het creëren van de optimale kantooromgeving? Wij helpen u graag!

Gegevens

Delo BV
Industrielaan 24 5406 XC Uden
Postbus 116 5400 AC Uden
Telefoonnummer 0413-273 055
Fax 0413-274 265
Technische Dienst 0413-728 655
Whatsapp 06-53 30 95 79
E-mailadres info@delo.nl
BTW nummer NL822611272B01
KvK Den Bosch 50.18.49.62
Openingstijden
Ma - Vr 08.00 - 17.30
Zaterdag Op afspraak
Route

Direct contact

WHATSAPP

Stel uw vraag via WhatsApp!
Tel. 06-53 30 95 79.

Chat
Start met chatten
>
Sluiten Sluiten

    Aanhef *

    Voornaam *

    Achternaam *

    Bedrijf *

    Functie *

    Telefoon *

    E-mail *

    Opmerking

    Ik heb het Privacy- en Cookiebeleid gelezen en ga hiermee akkoord.